Om bloggen "Agapi Zoi"

Denne bloggen ble til da jeg stadig fikk spørsmålet ”Hvordan går det med deg?” etter å ha fått diagnosen BRYSTKREFT. Svaret har jeg forsøkt å gi her. Jeg har valgt å skrive under pseudonym. Jeg er åpen om sykdommen, - både her og i kontakt med de som vet hvem Xrissi Kopella er. Jeg har ingenting mot å snakke om temaet, men av og til ble det en påkjenning å gjenta det samme om og om igjen – derfor bloggen.
Men til dere som kjenner meg: Ta gjerne kontakt på telefon/e-post! (Dere som ikke kjenner meg, kan ta kontakt på
xrissi.kopella@live.no) Takk for at du bryr deg!
Til andre lesere: Jeg håper det jeg har skrevet og visualisert kan være til hjelp og interesse. Det er viktig å presisere at dette er min personlige historie. Den kan ha mange eller få likhetspunkter med historien til andre med samme diagnose. Heldigvis går det fremover med diagnose og behandling - Forhåpentlig vil kvinner om få år riste på hodet av hvor gammeldags det var i 2008.
Les innleggene i kronologisk rekkefølge (nedenfra) dersom du vil følge historien. Ellers vil titlene i arkivet gi en pekepinn på hvilke temaer jeg har tatt for meg.

Populære innlegg

Søk i denne bloggen

mandag 14. juli 2008

Status 14. juli 2008

Ikke så mye som har skjedd mht. resultater/behandling siden forrige innlegg. Har vært til scintigrafi av skjellett (for å se om det evt. allerede er synlig spredning). Om et par dager er det CT av lever mm. I mellomtiden er det mer fysioterapi og parykkprøving. Fredag er det kontroll mht. hvordan operasjonssåret gror, og resultater fra div. undersøkelser (scintigrafi, CT, patologenes undersøkelse av resektat fra siste operasjon). Så håper jeg det endelig er klart for å komme i gang med giften!

Har lest ferdig boken med 100 Q&A (se tidligere innlegg). Den var veldig nyttig, og vil nok også fungere som oppslagsverk fremover. Har såvidt begynt på Mirakel-boken (se tidligere innlegg), og ellers forbereder jeg meg med litteratursøk om kjemoterapi/cellegift/cytostatika (kjært barn har mange navn ...), kvalmebehandling, mat som fungerer i en slik situasjon etc. Skal også ringe en tidligere studievenninne som fikk brystkreftdiagnosen for mange år siden. Hun kan sikkert gi noen gode råd.
Siden sist, har jeg også gjort mange hyggelige ting for å stimulere immunapparatet positivt, noe som er viktig for å ha best mulig odds mot fienden min. Dette er godt forklart i boken "100 Q&A". Ikke alltid man har så god unnskyldning for å kose seg! Kan nevne noen eksempler på begivenheter som har gledet meg på en eller annen måte:
  • Kveld med nabo, delvis hos henne, delvis på "Løkka"
  • Kveld med venninne, delvis på terassen, delvis på "Løkka"
  • Shopping av klær på salg og blomster til terrassen
  • Fotterapi
  • Tur med familiemedlemmer med snekke til Oscarsborg
  • Tur med familiemedlemmer rundt skogstjern i barndomstraktene
  • Førpremiere på "Mamma Mia" midt på natten (se trailer, og sjekk Maryl Streeps versjon av "The winner takes it all"-også lagt inn nederst i dette innlegget. Legg merke til den vakre kirken i bakgrunnen! Been there ...... En av mine favorittsteder i Hellas. Har svært gode minner derfra.....Bildet øverst er fra dette stedet)
Filmen "Mamma Mia" skal jeg nok se flere ganger. I tillegg til minner fra "gamle dager" med ABBAs hits, er det spesielt for meg å se filmen da mye av den er filmet på Skopelos - den vakreste og hyggeligste greske øy jeg har vært på. (Her er link til norske Nanas hjemmeside fra øya: Skopelitissa). Lyst på flere glimt fra filmen? I så fall: