Om bloggen "Agapi Zoi"

Denne bloggen ble til da jeg stadig fikk spørsmålet ”Hvordan går det med deg?” etter å ha fått diagnosen BRYSTKREFT. Svaret har jeg forsøkt å gi her. Jeg har valgt å skrive under pseudonym. Jeg er åpen om sykdommen, - både her og i kontakt med de som vet hvem Xrissi Kopella er. Jeg har ingenting mot å snakke om temaet, men av og til ble det en påkjenning å gjenta det samme om og om igjen – derfor bloggen.
Men til dere som kjenner meg: Ta gjerne kontakt på telefon/e-post! (Dere som ikke kjenner meg, kan ta kontakt på
xrissi.kopella@live.no) Takk for at du bryr deg!
Til andre lesere: Jeg håper det jeg har skrevet og visualisert kan være til hjelp og interesse. Det er viktig å presisere at dette er min personlige historie. Den kan ha mange eller få likhetspunkter med historien til andre med samme diagnose. Heldigvis går det fremover med diagnose og behandling - Forhåpentlig vil kvinner om få år riste på hodet av hvor gammeldags det var i 2008.
Les innleggene i kronologisk rekkefølge (nedenfra) dersom du vil følge historien. Ellers vil titlene i arkivet gi en pekepinn på hvilke temaer jeg har tatt for meg.

Populære innlegg

Søk i denne bloggen

søndag 14. august 2011

Resultat av gentest - Leting under gatelyktene


Min kusine har sammenfattet dette kort i Facebook-gruppen "Brystkraft", så jeg har tatt utgangspunkt i dette innlegget. Vi fikk en samtale med genetisk veileder og tok blodprøver samtidig for et år siden. Etter noen måneder, kom svaret om at det ikke var funnet feil på de vanligste stedene på genene (typisk norske mutasjoner).
Fikk svar på den utvidede gentesten mandag. Det ble ikke funnet genfeil (BRCA1 og BRACA2) hos meg eller min kusine!

Sammenligner dette med å lete undergatelyktene i mørket - fordi det er der det er lyst nok til å lete, men har man mistet noe utenfor der gatelyktene lyser opp, finner man det ikke. Det betyr jo ikke at det ikke er noe der!
Selvfølgelig er veldig positivt at BRACA1 og 2 var negative mht. genfeil, ikke minst med tanke på min kusines døtre, mine søstre og deres døtre, men det er litt vaskelig å akseptere at det ikke er en arvelig faktor ute og går. Har lynet slått til 4 ganger ganske tett på hverandre: hos min mor, meg, min tante og min kusine??? Sannsynligvis er det noe feil med et gen man ennå ikke har knyttet til brystkreft. Derfor vil alle våre jentene i familien få muligheten til tettere oppfølging fra de fyller 30 år. Veldig bra...

Min far påpekte også at alle de fire som ble rammet av sykdommen i løpet av 12 år, bodde i samme hus (vertikaldelt tomannsbolig i mur) samtidig på begynnelsen av 60-tallet. Var det noe vi alle ble eksponert for dengang - radon, for eksempel?

Er i alle fall glad for tett oppfølging for søstre og nieser slik at en eventuell sykdomsutvikling hos dem kan fanges opp mye tidligere.